Tavaraliikenne
Tavaraliikenne kasvoi rivakasti
Vuonna 2017 Helsingin Satama nousi ulkomaan tavaraliikenteen yleissatamana Suomen ykköseksi. Ulkomaanliikennettä oli 14 miljoonaa tonnia (+14,3 % edelliseen vuoteen verrattuna). Kokonaistavaraliikennettä oli yhteensä 14,3 miljoonaa tonnia (+14,2 %).
Kun huomioidaan Loviisan satama Oy:n satamatoiminnan osake-enemmistön hankinta vuoden 2017 alussa, kokonaisuudessaan Helsingin Sataman tavaraliikenne kasvoi 20 %.
Tavaraliikenne
Tonnia | 2 015 | 2 016 | 2 017 | Muutos % 17/16 |
---|---|---|---|---|
Yksiköity tavara | 10 400 000 | 10 565 000 | 11 884 000 | 12 % |
Tuonti | 4 837 000 | 5 019 000 | 5 526 000 | 10 % |
Vienti | 5 563 000 | 5 547 000 | 6 358 000 | 15 % |
Bulkkitavaraliikenne | 780 000 | 829 000 | * 2 148 000 | 159 % |
Ulkomainen liikenne | 11 179 000 | 11 394 000 | * 14 032 000 | 23 % |
Rannikkoliikenne | 231 000 | 227 000 | 243 000 | 7 % |
Kokonaistavaraliikenne | 11 410 000 | 11 621 000 | * 14 275 000 | 23 % |
Kontit, TEU | 451 000 | 491 000 | 9 % | |
Rekat, perävaunut ja muut, kpl | 528 000 | 587 000 | 11 % |
* Luku ei ole vertailukelpoinen edellisten vuosien lukujen kanssa, koska 2017 luvussa on mukana myös Loviisan ja Kantvikin satamien liikenne.
Yksiköidyn liikenteen markkinaosuus kasvaa
Suuryksiköissä, eli konteissa, rekoissa tai trailereissa liikkui tavaraa Helsingin satamanosien kautta 11,9 miljoonaa tonnia (+12,5 %) ja siitä tuontia oli 5,5 miljoonaa tonnia (+10,1 %) ja vientiä 6,4 miljoonaa tonnia. Viennissä kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli jopa 14,6 %. Tuonnin ja viennin tasapaino säilyi edelleen hyvänä.
Helsingin Sataman osuus Suomen *yksiköidystä tavaraliikenteestä oli 28,5 % (+3 %-yks.).
Yksiköity tavaraliikenne 2017, TOP 3
Milj. tonnia | |
---|---|
Viro | 4,17 |
Saksa | 4,02 |
Alankomaat | 1,16 |
Kumipyöräliikenne
Sataman maantiekuljetusten, eli rekkojen, perävaunujen ja vastaavien ajoneuvojen kuljettaman tavaran osuus yksikköliikenteestä oli 63,9 %. Kumipyöräliikenteessä kulki kaikkiaan 587 000 ajoneuvoa (+11,1 %) ja yhteensä ne kuljettivat lähes 7,6 miljoonaa tonnia (+13,8 %) tavaraa.
Konttiliikenne
Kaikkiaan Helsingin kautta kuljetettiin kontteja 491 000 **TEU-yksikköä (+8,8 %) ja niissä kuljettiin 3,9 miljoonaa tonnia (+7,2 %) tavaraa.
Konttiliikenteen osuus Helsingin Sataman yksiköidystä tavaraliikenteestä oli 32,7 %.
Uusien henkilöautojen tuonti
Vuosaaren sataman kautta tuotiin lisäksi maahan 34 200 uutta autoa, mikä laski 9,2 % verrattuna edelliseen vuoteen.
Vuosaaren sataman liikenne
2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|
Kontteja TEU | 430 000 | 451 000 | 491 000 |
Trailereita ja rekkoja | 154 000 | 201 000 | 230 000 |
Laivakäyntejä | 2 159 | 2 036 | 2 075 |
Matkustajia | 160 000 | 183 000 | 188 000 |
Irtolastiliikenne kasvoi
Helsingin Sataman irtolastiliikenne koostuu pääasiassa kivihiilen tuonnista Helen Oy:n tarpeisiin. Sen määrä oli noin 1,1 miljoonaa tonnia (+31 %).
Helsingin Satama hallinnoiman Kantvikin sataman kokonaistavaraliikenne oli 353 800 tonnia (+18,0 %). Liikenteestä tuontia oli 334 000 tonnia (+15,8 %) ja vientiä 9 800 tonnia (+249,9 %). Tuonti koostui suurimmaksi osaksi kivihiilestä ja kipsikivestä. Vientiliikenne oli vähäistä.
Helsingin Sataman 60 %:sti omistaman Loviisan sataman kokonaistavaraliikenne oli 663 400 tonnia (+14,7 %) Päätuotteita olivat sahatavara, sementti ja vilja.
Break bulk hyvään vauhtiin
Helsingin Sataman kautta kulki sellua break bulkina kaikkiaan 50 000 tonnia. Metsä Groupin Äänekosken uuden biotuotetehtaan selluvienti Vuosaaren sataman kautta käynnistyi vuoden kolmannella neljänneksellä.
491 000 TEU
Nykyään noin 95 % maailmankaupan kappaletavarakuljetuksista tapahtuu konteissa. Niissä kuljetetaan lähes mitä tahansa tavaraa. 2017 Helsingin Sataman kautta kulki 491 000 TEUta tavaraa. Viennin pääartikkeleita olivat metsäteollisuustuotteet, koneet ja laitteet, tuonnissa korostuivat mm. elintarvikkeet, kulutustavarat ja investointitarvikkeet.
* Yksiköity liikenne muodostuu tavararekoista, perävaunuista ja konteista.
** TEU (twenty-foot equivalent unit) = 20 jalan merikontti